Pelaburan Hartanah - Anda Bersedia...?

1. Kebanyakkan diantara kita yang baru nak menceburi pelaburan hartanah tidak mempunyai foundation yang kukuh.

2. Apabila orang beli rumah, dia pun nak beli rumah juga. Walhal mereka tidak mempunyai asas kewangan yang kukuh.

3. Ramai yang gemar untuk cepat kaya. Kaya itu bab no.10. Yang penting capai dulu tahap bebas kewangan. Jangan mudah terikut-ikut dengan emosi.

4. Disebabkan emosi, ramai yang nak beli rumah cepat. Ramai yang nak beli rumah tanpa modal. Ramai yang nak MOF tinggi. Tak terfikir ke kalau tragedi 1997/1998 berulang?

5. Modal kita tak cukup, tapi kita malas nak buat side income. Malas nak mulakan perniagaan. Takut nak ambil sikit risiko untuk menambahkan pendapatan kita. Ini masalah. Kalau sikap macam ni, macam mana income kita nak bertambah?

6. Bila suruh buat side income mulalah pening. Tak tahu nak berniaga apa. Habis tu pergilah belajar. Yang Dr. Azizan Osman dok buat kelas free Berani Berniaga 2013 tu kenapa tak pergi? Pergilah. Dapatkan pandangan dan juga idea macam mana nak buat side income.

7. Lagi ditanya, modal tak ada. Zaman sekarang ni orang buat bisnes mana pakai modal besar. Orang nak modal kecil jadi besar untung. Belajarlah ilmu perniagaan internet kalau tak ada modal. Pergi belajar dengan Dr. Irfan Khairi. Banyak cara untuk kita jana pendapatan. Semuanya asalkan kita mahu dan nak bertindak saja.

8. Gaji kita sahaja tidak cukup untuk menampung pelaburan hartanah kita. Boleh tu boleh tapi ada hadnya.

9. Disebabkan kewangan kita tidak kukuh, kita tidak dapat menyambar peluang-peluang keemasan yang melintas didepan kita.

10. Sebagai investor, defensive dan attacking cukup penting. Perlu faham dimana kita berada. Seseorang investor itu perlu “fit” untuk berjaya.
-DSR-

No comments: