Lubuk Duit di Melaka...

Sedikit fakta tentang pelaburan di Melaka untuk perkongsian bersama. 

Kerajaan negeri kini sangat serius menjadikan Melaka sebagai pusat pelancongan nasional bertemakan "Melawat Melaka Bererti Melawat Malaysia". Bilion ringgit telah dilaburkan bagi membangunkan pelbagai projek-projek di Melaka untuk menarik lebih ramai pelancong.  Antaranya:

1. Melaka River Cruise.
2. Pengindahan Sungai Melaka.
3. Melaka Wonderland.
4. Menara Taming Sari.
5. Taman Botani Melaka dan 
6. lebih daripada 25 muzium di negeri ini

7. Melaka Jurassic Park dan Sea World bernilai RM300 juta yang bakal menampilkan kira-kira 200 spesis model dinosaur yang akan kelihatan seperti hidup dan  bergerak dengan menggunakan sistem hidraulik dan komponen elektronik. Ia akan menjadi yang pertama seumpamanya di Asia.

8. RM30 juta Melaka Bird Aviary (dijangka menarik kira-kira 500,000 pelancong setahun). Ia juga menawarkan kepada pelancong peluang untuk berjalan ke dalam hutan hujan tropika yang diselenggarakan dengan baik digabungkan dengan flora dan fauna dan indah yang sangat sesuai untuk tujuan pelancongan di Malaysia.

Pada tahun 2012, Malaysia menyaksikan kemasukan pelancong dari seluruh dunia sebanyak 25 juta, di mana 13.7 juta sahaja telah melawat Melaka berbanding dengan 12.1 juta pada tahun 2011.

Projek pelancongan Melaka memberi manfaat kepada semua!

Kalau korang nak tau lebih lanjut, boleh klik kat SINI.

#Nampaknya peluang untuk memulakan projek Homestay dan Kereta Sewa di sana akan bertambah cerah. In Sya Allah.

No comments: