Syukur...

Alhamdulillah. Rezeki di bulan Ramadhan agaknya. Setakat hari ni semua kereta aku sold out. 3 biji Perodua Alza dan 2 biji Proton Exora semuanya dah dibooking untuk tempoh sebulan sehingga awal September nanti. Nampak gaya bisnes kereta sewa ni boleh tahan jugak bagi seorang newbie yang macam aku ni.
So far, apa yang aku pelajari dari perniagaan ni adalah network memang penting. Sebab apa? Beberapa biji kereta sewa yang aku ada sebenarnya bukan disewa dari customer yang direct dengan aku tapi melalui member aku. Dia pun buat bisnes kereta sewa juga malah lebih dahsyat dari aku. Cuma dia menerima permintaan kereta sewa yang dia takda, so dia sebat kereta aku. Kira ok la kan. Income dibahagikan kepada dua. 20% dapat kat dia sebab itu customer dia dan 80% lagi aku dapat la sebab kereta aku kan. Kalau sebulan customer bayar RM2,000 untuk sebiji kereta maknanya kat situ aku dah dapat RM1,600. Bayangkan la kalau beberapa biji kereta yang disewakan dengan nilai yang sama. MASYUUKKKK..

Bukan la aku nak cerita kehebatan mahupun kehandalan. Apapun aku masih lagi berpijak di bumi yang nyata kerana aku sekadar newbie di arena perniagaan. Cuma apa yang aku nak kongsikan di sini, kita kene berani la sikit untuk memulakan perniagaan biarlah kita bermula dengan merangkak sekalipun. Sampai masa bila dah dapat tempo, In Sya Allah urusan pun akan semakin mudah. Pesan seorang Guru, berniaga ni mula-mula memang seronok sebab duit masuk. Sampai masa nanti bila masalah dah mula datang, jangan berputus asa. Sebab sekiranya kita berjaya mengharungi dugaan, biasanya rezeki akan melimpah selepas itu.

Aku nak berjaya dalam perniagaan ni. Amin...

No comments: