Pesan Sifoo...

Diantara ciri-ciri usahawan yang bakal GAGAL ialah berkira dengan perniagaan sendiri. Ramai yang tahu bahawa duit perniagaan adalah bukan duit kita. Sememangnya itu harus kita patuhi. 

Pun begitu tidak semua yang sepatutnya kita claim, kita perlu claim. Mementingkan gaji untuk diri sendiri berbanding membangunkan perniagaan. 

Contoh, jika pendapatan perniagaan bulan ini RM10000. Gaji dan liabiliti untuk pemilik perniagaan adalah RM10000. Maka pemilik syarikat membedal kesemuanya RM10000 tersebut menjadikan baki didalam akaun perniagaan menjadi kosong.

Tidak salah tindakan ini, tetapi ia menjadikan syarikat itu tidak berkembang. Seharusnya pemilik dan peniagaan harus bersatu. Dimana pengorbanan besar pemilik perniagaan adalah dituntut. Ini adalah asam garam untuk mengembangkan perniagaan.

Jika masih ada mentaliti ini bermakna lebih baik pemilik tadi bekerja makan gaji atau jadi salesman sahaja. Cari duit untuk perut sendiri hari ini dan bukannya membina masa depan.

Untuk membina perniagaan bertaraf jutawan bukanlah satu kerja yang mudah. Perlukan pengorbanan yang besar. Perlu menganggap menjalankan perniagaan ini sebagai satu perjuangan. 

-DSR-

No comments: