Bagaimana Membeli Rumah Tanpa Modal...?

As salam & salam sejahtera. Aku pasti ramai di antara korang yang pernah dengar tentang pembelian rumah tanpa mengeluarkan wang pendahuluan kan. Sebenarnya aku sendiri pun belum pernah mengaplikasikan teknik ni (tapi pernah hampir sekali nak terjadi). So untuk artikel kali ini, aku kongsikan dengan korang teknik pembelian hartanah tanpa modal ni daripada Saudari Rohaniah Noor, seorang pelabur hartanah wanita yang sedang meningkat naik dengan lajunya di Malaysia. 

Beliau berkongsikan teknik ini berdasarkan ilmu dan pengalaman beliau sendiri. Kalau korang nak cedok tips-tips dari minah ni, adalah lebih senang kalau korang terus ke BLOG DIA sendiri. Lagi puas hati. So, jom kita baca sma-sama...

*********************************************************************************

Sebenarnya untuk menulis dan menerangkan dengan terperinci bagaimana caranya, ia memerlukan satu buku setebal paling kurang 50 muka surat. Namun saya akan meringkaskannya supaya dijadikan panduan asas.

Bagaimana nak membeli hartanah dengan No Money Down?

Apa itu No Money Down sebenarnya? Saya tidak tahu definisi buku atau definisi pakar lain tetapi bagi saya membeli hartanah secara No Money Down adalah apabila anda  dapat membeli hartanah tanpa modal iaitu wang desposit. Bukan sahaja tanpa modal, silap-silap anda boleh mendapat wang tunai pulak dari pembelian tersebut.

Betul ke tak ada modal?
Boleh beli dengan tanpa duit langsung ke?
jawapan saya, bolehh. Dah terbukti ramai yang berjaya beli tanpa keluar duit pun.

Tapi ada juga yang keluarkan sementara je modal tu, kemudian dapat balik.
Contoh, keluarkan sementara 10K untuk deposit dan bayaran peguam, nanti bila dapat kunci rumah, kita dapat semula 18K.
Tolak dengan deposit dan bayaran peguam tu, maknanya dapat pulak lebihan 8k masuk dalam akaun bank.

ni saya bagi contoh 8k. ada orang lain boleh dapat 20k pun..
Tak ke meriah?
Pelaburan Hartanah memang menguntungkan

Ok, bagaimana caranya tu, wahai sang penulis blog?

Langkah-langkah ringkasnya begini, wahai kawan2 pembaca blog

1) Target kawasan yang anda ingin beli. Ini dinamakan mencari lombong.

2) Tetapkan pula bajet harga rumah berapa yang anda ingin beli. Kemudian mula lah melombong dengan mencari rumah yang berada sekurang-kurangnya
- 10% di bawah harga pasaran, jika anda hanya ingin beli tanpa modal
- 20% di bawah harga pasaran, jika anda ingin beli tanpa modal dan dapat lebihan wang tunai
- 30% di bawah harga pasaran, jika anda ingin beli tanpa modal tetapi dah pun mempunyai 2 buah rumah yang masih ada pinjaman.

Kalau tanya saya mana yg terbaik, sudah pastilah 20% di bawah harga pasaran jika anda belum pun mempunyai 2 buah rumah. Sebab dah la dikira tak perlu keluar modal, siap dapat lebihan tunai lagi.

Macamana nak tahu hartanah tu di bawah harga pasaran?
Ada 3 cara asas yg boleh digunakan

a) Perhatikan semua iklan rumah untuk dijual bagi rumah yang kita target tu. kalau purata jual 120K, tiba-tiba anda jumpa iklan jual 100K, anda tahu, penjual tu jual murah dan mungkin di bawah harga pasaran.
kena lah buat research dan ikuti iklan-iklan atau melawat kawasan tersebut mana tau ada signboard FOR SALE ya.

b) Tanya ejen hartanah yang mahir dan biasa di kawasan tersebut, ada tak rumah target anda yang nak dijual dengan harga yang lebih murah dari harga penilaian bank. Jika anda, minta dia menelefon anda dahulu.

c) Jika dah jumpa sama ada melalui cara pertama atau kedua, minta alamat penuh dan butiran rumah tersebut dari ejen atau penjual. Kemudian hubungi pegawai bank untuk tanya berapakah nilai pasaran maksima rumah tersebut.

3) Bila dah jumpa rumah yang di bawah harga  ni, bayar booking 2% dan minta kebenaran penjual untuk kita gunakan harga penialain bank di dalam s&p.  Jika perlu, cubalah berunding juga untuk mendapatkan sedikit diskaun. Katakan kita berjaya dapat harga jualan 96k

4) bila penjual dan bersetuju, dapatkan pinjaman atas harga penilaian bank tadi. contoh: 90% dari 120K = 108K

5) Tandatangan s&p atas atas harga penilaian (120K). Tandatangan juga perjanjian tambahan mengatakan harga jualan sebenar rumah adalah harga 96k. Bayar baki 8% deposit kepada penjual, kecuali penjual bersetuju untuk tidak perlu membayar baki ini.

6) Tandatangan perjanjian pinjaman rumah dan biarkan peguam menguruskan urusan tukar nama, disbursement dan sebagainya.

7) Bank kita disburse duit ke bank penjual bagi baki pinjaman penjual, jika ada. Katakan baki pinjaman beliau 50K, maka bank kita akan bayar ke bank penjual sebanyak 50K.

8) Bank kita keluarkan cek kepada peguam kita untuk baki harga jualan di atas s&p tadi selepas ditolak bayaran kepada bank penjual dari jumlah pinjaman. Dalam kes ini, cek yanag akan dikeluarkan adalah  adalah 108k - 50k.= 58K.
Baki sebenar atas harga jualan akan dibayar kepada penjual iaitu 96k - 50k (pinjaman) = 46K
Kita kemudiannya akan memperoleh baki selebihnya iaitu 58K - 46K = 12K
Wang 12K ini boleh lah digunakan untuk membayar hutang, membuat pengubahsuaian atau untuk membeli rumah seterusnya pula.


Ini hanya penduan ringkas.
Sebenarnya ada banyak teknik yang saya tidak dapat tulis secara umum di sini.
Anda kenalah hadir ke seminar anjuran kami untuk saya kongsikan tekniknya nanti :)
*********************************************************************************

Dah terer kan? Cubalah. In sya Allah mujarab.

No comments: