RAHSIA Untuk Meningkatkan Pendapatan di Mata pihak Bank

Post kali ni aku share real case study daripada seorang kenalan aku di Puchong, Selangor. Beliau telah melakukan beberapa trick untuk meningkatkan pendapatan bagi mendapatkan kelulusan pinjaman bank dengan mudah dan pantas. Untuk maklumat korang artikel di bawah ni aku petik kat blog mamat ni la. Kalau korang nak tengok blog dia, boleh KLIK SINIJom kita baca perkongsian dari mamat ni.

************************************************************************************************************

Benda ni aku applied pada aku dan wife aku. Tak malu, tak segan, untuk aku dedahkan financial aku sekeluarga bagi tatapan umum demi untuk memberi sedikit ilmu yang mana aku rasakan berguna untuk semua. Bukan niat aku untuk menunjuk-nunjuk dengan apa yang aku ada. Aku tahu ramai lagi orang yang hebat dan lagi kaya dan berjaya kat luar sana. Tapi tak guna jugak jika tak nak share ilmu dengan orang. Intro jer dah kena basuh ni.. hahah..

Macam mana isteri aku yang bergaji sekitar RM1700 boleh membeli:

1) Apartment T RM132k.
    Installment RM600.  (aku round up jumlah utk senang kira)

2) Apartment PP RM113k.
     Installment RM550.  (aku round up jumlah utk senang kira)

3) Kereta RM52k.
    Installment RM450.

4) ASB loan RM100k.
    Installment RM600. (aku round up jumlah utk senang kira)

Cuba kita kira berapa installment bulanan yang harus di tanggung oleh isteri aku. 

600 + 550 + 450 + 600 = RM2200.

Gaji kasar RM1700 dan total komitmen RM2200.. Biar betul. Aku pon tak perasan. ingat kan tak sampai rm2k.

Korang nak tahu tak aku buat camner? Ke korang dah tahu? Takper la, aku citer jugak. Mungkin jalan yang aku guna tak sama dengan ko. Dan diharapkan jika jalan nya tak sama, tolong share jalan mana yang anda gunakan.

Berbalik kepada topik asal. Seperti kebanyakan pekerja gomen yang lain, wife aku ada jugak PL berjumlah RM12k. Aku kumpulkan cash dengan berbagai cara dan akhirnya aku dapat menutup PL tu, 2 tahun lps rsnya. Dengan tertutupnya PL itu, maka tiada sebarang komitmen yang ada pada diri bini aku. Tiada hutang kereta, tiada rumah dan tiada juga Card credit. Tenang dan tenteram tanpa hutang.. Hehe..

Disebabkan terlalu tenteram, maka aku mengambil keputusan utk keluar dari zon tenteram ni. Omputih cakap out of comfort zone. Nak kena ada hutang jugak br best. Maka bermulah kisah utk menambah hutang. Cerita nya bermula dari sini.

Apartment T beharga RM132k. Unit ni aku tinggal sendri, tak buat sewa. Aku beli unit ni menggunakan nama wife aku. Owner tak bagi mark up SnP, Aku bayar 10% dan selebihnya menggunakan pinjaman bank. Installment rm600.

Yang syoknya pasal Apt T ni adalah, jarak di antara tempat kerja bini aku dgn Apt T ni hanyalah sekangkang kera, less than 200 mtr. Kalau bawak motor, belum sempat masuk gear 3 dah smp. Kat sini aku dah jimat dari segi kos pengangkutan utk ke pejabat. Tidak perlu kenderaan, secara otomatik tidak perlu menanggung kos installment bank, maintenance dan insurans kete, minyak dan tol.

Sebelum ke kisah seterusnya, kita kira DSR terkini dulu. Gaji rm1.7k, hutang dah rm600. tinggal lagi rm1100. DSR jadi 35%.

Camner aku kira DSR?
DSR = (komitmen / pendapatan) x 100%

Apa itu DSR? Debt Service Ratio. Korang tanyalah pakcik Google kalo korang nak tahu lebih details.

Hah, ni dah smp bab yang PENTING, dah sampai ke topik RAHSIAnya. So, trick dia aku wat camni. Walaupon rumah ni aku duduk sendri dan tidak disewakan bilik atau mana-mana bahagian rumah ni kepada orang lain, tetapi aku buat satu tenancy agreement maya. Kenapa aku panggil sebagai TA maya? sebabnya nama penyewa dan details dalam aggreement tu adalah maya, maya semata-mata.

Nama penyewa dalam TA maya tu aku main petik jer, aku buh jer nama sesapa. Tapi untuk unit ni, aku buh spesel skit.. Aku buh nama company sebagai penyewa aku. Dan jumlah sewa nya adalah RM1500 sebulan. Untuk menjadikan ianya lebih real, aku siap stamping lagi, matikan setem. Dan untuk menjadikan ianya lebih real lagi, setiap bulan aku lalu kan duit rm1500 dalam akaun bini aku. Aku anggap korang dah paham maksud lalu kan duit itu.

Sekarang cuba kira balik DSR yang terbaru:
Income  = Gaji rm1700 + sewa rumah rm1500
             = rm2200.

komitmen = rm600 (Apt T)

DSR = 600/2200
         = 27%.

DSR dari 35% turun kepada 27%.

Macam mana DSR boleh menurun dgn adanya pertambahan hutang? Sepatutnya DSR dan pertambahan hutang adalah selari. Jika tambah hutang, maka DSR akan naik. Lagi tinggi DSR, lagi susah utk dptkan hutang.
Ini disebabkan oleh adanya pertambahan pendapatan. Pertambahan pendapatan yang dimaksudkan adalah pendapatan sewa rumah.

Next aku belikan satu rumah flat P melalui auction. Unit ni aku bayar cash dan unit ni gunakan nama wife aku jugak. Unit ni aku sewakan pada kadar rm330 shj. Satu TA maya aku buat lagi, sewanya aku letak rm1000 shj. Dan seperti biasa, aku lalu kan rm1000 setiap bulan dalam akaun bini aku.

Jom kira DSR yang baru.

Income dah jadi rm3200. Manakala komitmen still lagi rm600 sebab rumah flat P aku bayar cash.
DSR= 600/3200 = 19%.

Sekarang korang dah nampak tak apa gunanya TA maya? dan kenapa aku gunakan TA maya pada flat P sedangkan flat P tu memang ada penyewa dan TA yang betul...

Apartment PP1 plak, aku beli dan gunakan nama wife aku, rm90k. Berjaya markup SnP kepada harga 113k shj walaupon mv boleh pergi ke rm130k. Owner gayat nak bagi markup byk2. Tak kisah la. Dapat la cash back beberapa ribu. Installment rm550.

Bank dengan hati yang riang ria jer luluskan loan wife aku ni. Mana tak nya, DSR hny 19%. Rumah ni disewakan pada kadar baru iaitu RM750.

Seperti biasa, TA maya sekali lagi aku prepare, sewa maya nya adalah rm1500 shj. Dan seperti biasa, aku lalu kan rm1500 setiap bulan dalam akaun bini aku.

Jom kira latest DSR.

Income dah jadi rm4700. Manakala komitmen still lagi rm600 + rm550 = rm1150.
DSR= 1150/4700 = 23%.

Seterusnya aku beli kereta plak. Harga rm52k, byr downpayment rm15k kot. Installment rm450. Mulanya tak nak bayar downpayment pon. Tapi bank ni tak pandang sgt yang side income tu. Aku rasa ni officer yang baru atau kena officer yang tak leh kawtim. Disebabkan di kelaskan sebagai high komitmen, terpaksa la letak downpayment rm15k.

Yang kete ni aku belum lagi buat TA maya. Pada aku boleh jer buat. Soal bank nak ambil kira sebagai pendapatan sampingan atau tak, itu soal lain. Kita kena buat apa yang kita mampu dulu.

Last, aku buat LASB, rm100k. installment rm600. Lulus bersyarat disebabkan high komitmen. Syaratnya aku kena letak 3bulan advance payment dlm akaun. Tak jadi hal. Asalkan lulus pon dah cukup baik. Hehe..

Jadi, semua income maya dan komitmen wife aku adalah:

Income maya = gaji kasar rm1.7k + TA maya Apt T rm1.5k + TA maya Flat P rm1k + TA maya Apt PP rm1.5k  = rm5.7k

Komitmen = Apt T rm600 + Apt PP rm550 + kereta rm450 + LASB rm600 = rm2.2k.

Hah, sekarang korang dah nampak tak jalan yang aku gunakan untuk mengaburi mata pihak lawan. Tapi ingat, teknik ni pun ada limitnya. Walaupon korang pusing-pusing TA maya ni, sampai satu limit loan korang tetap akan sangkut.

Bila mana sangkut jer teknik ni, ada lagi teknik lain plak. Hehe.. Sabar-sabar. Jangan gelojoh. Jangan nak tahu semua benda, tapi satu benda pun korang tak praktikkan. Tak guna. Jadi untuk yang mana tergolong dalam golongan susah nak buat loan disebabkan high komitmen, boleh la try gunakan teknik dulu.

************************************************************************************************

Amacam, ok tak? Sebenarnya ada banyak lagi cara untuk meningkatkan pendapatan bagi tujuan untuk bergurau dengan bank. Kalau korang nak tau cara lain boleh cuba KLIK SINI. Apapun terima kasih kepada mamat ni atas kesudian untuk berkongsi maklumat dengan kita semua. Kalau korang nak cuba teknik ni silakan lah. Selamat mencuba.

Adios

No comments: